Cafeaua celui de-al treilea val? Care au fost primele două?

Salutare cafegiu curios,

Astăzi vreau să îți povestesc despre cafeaua celui de-al treilea val. Tu o să-mi spui, bine bine, dar care sunt primele două valuri, nu? Bună întrebare!

Dacă ajungi prin coffee shop-uri de cafea de specialitate, șanse sunt să te fii lovit de acest concept, dacă nu, o să îți fie mai clar după acest articol.

Intrând în contact în ultima vreme, cu foarte mulți oameni pasionați de cafeaua bună, am sesizat o mare diferență în abordarea cafelei de către aceștia, de la bun de larg consum, la un produs artizanal. Nu îmi vine în minte un cuvânt mai bun, care să exprime esențialul mai bine decât cuvântul din engleză „Craftsmanship”.

Valul al treilea? Dar ce s-a întâmplat cu primele două?

Începutul primului val al cafelei pare să își aibă rădăcinile la începutul anilor 1800, în SUA, când s-a început popularizarea consumului de cafea, datorită câtorva factori esențiali.

Primul, prepararea și cumpărarea cafelei a devenit foarte accesibilă, odată cu apariția pachetelor de cafea vidate (modalitate folosita și în ziua de astăzi), și a cafelei instant, în

Sursă: levyscafe.wordpress.com

anul 1903 – o super inovație, care permitea pentru prima dată prepararea cafelei rapid și fără niciun fel de echipament.

Al doilea factor esențial, a fost promovarea consumului de cafea prin intermediul canalelor mass-media, a unor branduri de cafea precum  Folgers, Maxwell House sau Mr. Coffee, care poziționau cafeau ca „the best part of waking up” și „good to the last drop”.

Popularizarea excesivă a consumului de cafea de slabă calitate din acest prim val, a avut drept reacție, apariția celui de-a doilea val al cafelei.

Istoria celui de-al doilea val al cafelei

În cel de-al doilea val al cafelei, consumatorii de cafea au început să își exprime interesul pentru originea cafelei și înțelegerea modului de prăjire a acesteia. Aceste detalii despre cafea, au produs o tranziție de la „doar o bautura” menită să te țină treaz, către o experiență în sine.

Vocabularul oamenilor s-a îmbogățit, o dată cu cel de-a doilea val al cafelei.
Cuvinte precum espresso, latte și presa franceza au devenit cuvinte uzuale printre iubitorii cafelei, iar elemente din industria vinului au fost împrumutate.

Au apărut din ce în ce mai multe coffee shop-uri care ofereau o cafea superioară calitativ celor din comerț, dar care aveau și o componentă de educare a consumatorilor prin intermediul unor bariști profesioniști.

Lanțul de cafenele cel mai des asociat cu cel de-al doilea val al cafelei este Starbucks.

De ce al treilea val al cafelei?

Principala critică adusă celui de-al doilea val, a fost faptul că de-a lungul timpului a pierdut din vedere atenția acordată sursei de proveniență a boabelor de cafea, în favoarea experienței sociale.

Așa se face că evoluția a dus mai departe la apariția reprezentanților celui de-al treilea val al cafelei. Acest val pune accent pe calitatea cafelei, relația directă a prăjitorilor cu fermierii și grija pentru întreg lanțul de producție, cafeaua prăjită mai puțin și metode alternative de preparare a cafelei.

Asta înseamnă o cafea complexă, coffee shop-uri prietenoase în care discuți direct cu proprietarul, cafea proaspăt prăjită și oameni super pasionați de cafeaua bună.

Iar toate aceste lucruri au același obiectiv, să îl facă pe consumator să se simtă special.

În cazul meu, primele două valuri le-am experimentat foarte puțin, așa se face că am început să beau cafea odată cu cafeau celui de-al treilea val, și sunt foarte norocos pentru că astfel mi s-a educat gustul pentru cafea, într-un mod corect.

Cafeaua celui de-al treilea val vs. cafeaua de specialitate

Specialiștii în domeniu cred în unanimitate că cele două concepte sunt diferite. Cafeaua de specialitate este considerată de către SCA (Specialty Coffee Asociation) cea care este notată cu un scor de peste 80 de puncte în degustările speciale, iar ce este sub acest scor sunt diverse grade de cafea comercială.

Că să fie cât mai simplu de înțeles diferența între cele două, cafeaua celui de-al treilea văl este experiența oferită consumatorului, iar cafeaua de specialitate este ceea ce se servește în aceea experiență.

Cafenea din cel de-al treilea val
Citeste și: Diferențele dintre diversele băuturi pe bază de cafea

Ți-a plăcut acest articol sau ai aflat ceva nou? Nu păstra doar pentru tine, apasă butonul de share pe Facebook 🙂.

Dacă ai întrebări, comentarii, nelămuriri, îmi poți lăsa un comentariu și îți răspund cât pot de repede.

De asemenea, ca să fii la curent cu ultimele noutăți, direct în inbox, abonează-te la newsletter-ul cu dichis de la sfârșitul articolului.

Până data viitoare, cafele aromate își doresc!

Urmărește-mă și pe FacebookInstagram sau Youtube

2 Comments
    1. Salut Ovidiu, din cate stiu eu nu exista o astfel de aplicatie, momentan cred ca este imposibil de facut una care sa fie echitabila.

      Sunt unele prajitorii care trec pe ambalaj scorul de la degustarea SCA, dar sunt putine cazuri. Oricum nu trebuie sa te cramponezi in scoruri, pentru ca depinde foarte mult de dibacia prajitorului atunci cand prajeste cafeaua, pentru a evidentia anumite note din cafea. Pentru ca poti sa ai o cafea verde exceptionala, dar daca prajitorul nu face treaba buna la prajire, nu o sa iasa ce trebuie.

      Ideea este sa incerci cat mai multe tipuri de cafea de la cati mai multi prajitori pentru a vedea diferentele si a educa gustul.

      Zi faina sa ai!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Despre mine

Salut, sunt Liviu și sunt un super pasionat de cafeaua de specialitate. Urmărește-mi aventurile senzoriale în lumea cafelei de specialitate, pe cafeacudichis.ro.

 

Cafea cu dichis este un proiect de suflet, menit să deschidă orizonturile papilelor gustative ale pasionatilor de cafea spre cafeaua de specialitate

URMĂREȘTE CAFEA CU DICHIS ȘI PE:

Calendar articole
December 2024
M T W T F S S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031